Metz Mecablitz 58 AF-2 ja 50 AF-1 välklambid stuudiotöös
autor: Maksim Shmeljov

©Tekst ja fotod: Maksim Shmeljov

Viimastel aastatel ei tegele ma reportaažiga vaid pildistan pigem stuudios, kus on kasutusel statsionaarne valgustus. Tegelikkuses ei ole kaamera peale kinnitamiseks ette nähtud välkudega stuudios midagi peale hakata, sest nad ei võimalda lisatarvikute – softbokside, reflektorite jms. kasutamist. Õigem oleks neid katsetada välitingimustes, aga kahjuks on praegu veel koledad talvise maiguga ilmad, mis sellisele pildistamisele oma piirangu seavad. Seetõttu otsustasin testida Metz välklampe stuudios.

Kui aus olla, siis olin ma sellise valgustusviisi suhtes skeptiline. Ma olen harjunud kasutama täpselt niipalju valgusallikaid kui vaja, paigutama kõik vajalikud tarvikud ja pildistama nii kaua kui vaja. Metz Mecablitz 58 AF-2 ja 50 AF-1 puhul on aga tegu kahe juhtmevaba välguga, millel on ainult sisseehitatud hajuti ja peegeldaja. Pildistamise aeg on nende juures piiratud, kuna pildistada saab ainult seni, kuni akud vastu peavad ehk 120-170 kaadrit 2600 mAh juures. Pealegi ei ole 50 AF-1 välguga kaasas alust (võtsin kasutusele Sony välklambile valmistatud aluse).

Vaatamata nendele asjaoludele oli testi tulemus üllatavalt hea. Muidugi on pildistamine stuudiotingimustes enam kui ebamugav. Valgus on kare ja liiga otsene, mistõttu oli mul pidevalt soov paigaldada välklambi ette softboksi. Lahendasin olukorra nii, et panin modelli istuma valguskuubikusse. See on poolläbipaistev karp, millel on kõva karkass ja selle peal pinguletõmmatult poolläbipaistev valge kangas. Tavaliselt kasutatakse seda toodete pildistamiseks, kuid nagu fotodelt näha, sobib kuubik hästi ka portreevõteteks.

Heaks võimaluseks on välkudest tuleva valguse peegeldamine tausta abil. Sellisel juhul on võimalik saavutada huvitavat efekti: objekti kontuur on üle valgustatud, samal ajal on modelli keha ja nägu pisut varjus. Peegeldatud ja otsest valgust saab omavahel kombineerida. Mõnikord võib see anda väga huvitava tulemuse.

Taoliste välkude peamine eelis on nende väiksus ja mobiilsus. Tänu nendele omadustele saab välke kasutada tingimustes, kus on võimatu kasutada tavalisi suuri stuudiovälke ja -varustust. Paigutasin ühe Metz välklambi vana laterna sisse. Läbilõiked laterna seintes olid piisavalt laiad, et infrapunavastuvõtja toimiks hästi. Valgus paistis läbilõigete kaudu ning tulemus oli suurepärane.

Kaks päeva enne välkude tagastamist Photopointi tuli mulle pakkumine teha fotosessioon köögimööblisalongis. Loomulikult haarasin kohe võimalusest kinni – nii sain ma ju kasutada Metz välke just selliselt, nagu nad mõeldud on! Tõepoolest – stuudiovälke oleks vaja olnud kokku panna, ära pakkida, transportida, pärast kohapeal otsida vabu pistikuid, ja võtete ajal pideval jälgida, et ükski juhe juhuslikult kaadrisse ei satuks. Metz välgud kergendasid seda stuudiovälist pildistamist.

Kahjuks ei saanud me filmida köögimööblisalongis toimunud võtete protsessi. Vaatamata sellele pean märkima, et sealgi näitasid välgud oma tugevaid külgi. Salongi kujundus tingis välklampide paigutuse üksteisest päris kaugele. Üks neist asus peaaegu laes, teine oli peidetud köögikapi ja õhupuhasti vahele. Arvestades sellega, et ma pidin palju pildistama koridoris seistes, võin väita, et infrapunavastuvõtjad saavad sellistes keerulistes oludes suurepäraselt hakkama.

Loodan, et saan võimaluse neid Metz välklampe ka suvel proovida. Tahaks teada saada, kui hästi ja millistel distantsidel töötavad infrapunavastuvõtjad päikesepaistelisel päeval. Hea ilmaga väljas pildistamine annab suurepäraseid võimalusi intensiivseks tööks valgusega ja ideede teostamiseks. Stuudios ja siseruumised tegutsesid Metz välklambid igatahes ülesannete kõrgusel.

Loe ka Maksimi ülevaadet Metz Mecablitz 58 AF-2 ja 50 AF-1 välklampidest Digitesti veebilehel