Nikon esitleb uut 50mm f/1,8 fiksobjektiivi. Suurem, teravam ja autofookusmootoriga
autor: Lauri Veerde

Nikon esitleb täna ametlikult uut objektiivi AF-S Nikkor 50mm f/1.8G. See on uuendatud versioon klassikalisest 50mm f/1,8 objektiivist. Uuele tegijale on lisatud üks asfääriline lääts ning AF-S teravustamismootor. Objektiiv on vanemast suuremate mõõtmetega, suurema filtrikeermega (58 mm) ning väidetavalt ka teravama joonisega kui senine.

AF-S Nikkor 50mm f/1.8G asetub Nikoni objektiivide hierarhias otse ainult APS-C sensoritega kaameratele sobiva 35 mm f/1.8G peale. Tänane tulija sobib nimelt nii täiskaader- kui ka APS-C sensoritega digipeeglite ette. Tänu integreeritud teravustamismootorile toimib autofookus ka soodsamate peegelkaameratega, millel kere sees autofookusmootorit ei ole (D3100, D5100 jne).

AF-S Nikkor 50mm f/1.8G soovituslikuks jaehinnaks Eestis on 220 €. Tarneid lubab Nikon alustada juuni keskel.

Nikoni ametlik pressiteade

Looduse Aasta Foto 2011 Grand Prix auhinna võitis Sven Začek
autor: Lauri Veerde

Üleeile kuulutati Estonia Kontserdisaalis välja 2011 aasta Looduse Aasta Foto paremad tööd. Häid töid oli palju – parimaks tunnistati aga Sven Začeki lummav foto hommikusest päikesetõusust udusse mattunud metsa kohal. Foto pärineb Sveni pikka aega väldanud projektist, mille raames ta Eesti maastikku raudse suitsupääsukese ehk helikopteri pealt pildistas.

Looduse Aasta Foto konkursil hinnati töid seitsmes kategoorias: “Loomaportreed”, “Loomad tegutsemas”, “Taimed ja seened”, “Maastikupildid”, “Inimene ja loodus”, “Vormi mängud looduses” ja “Maailma loodus”. Lisaks selgitati välja võitjad noorte vanusegrupis ning laste vanusegrupis – seal eristati neli kategooriat: loomapildid, looduspildid, inimene ja loodus ning maailma loodus. Vaata kõikide kategooriate esikolmikuid ja žürii poolt ära märgitud töid looduseomnibuss.ee veebilehel.

Nikon D7000 tarkvarauuendus v1.02
autor: Lauri Veerde

Nikon on oma veebilehele üles laadimiseks seadnud tarkvarauuenduse oma digitaalsele peegelkaamerale D7000. Mingeid revolutsioonilisi imesid see uuendus endas ei sisalda, aga see-eest on pisemaid parandusi ja täiustusi rohkem kui tavaliselt ehk seitse:

  1. Kui pika säriaja müraeemaldus on sisse lülitatud, hakkab see tööle senise 8 sek säriaja asemel 1 sek säriajast
  2. Parandatud on D7000 tarkvarast tulenev probleem, mis takistas kaameraga filmitud videote avamist teatud videotöötlusprogrammides
  3. Parandatud on probleem, mis avaldus katkendlikus ja liiga kõrge helitugevusega video esitamises A/V kaabli abil telerist mitmendal korral vaadates
  4. RAW failide marginaalsed värvustasakaaluprobleemid Capture NX 2 ja ViewNX 2 tarkvaras on parandatud
  5. Parandatud on probleem, mis avaldus GP-1 GPS-mooduli kirjutatud andmete päises nullide kujul
  6. Parandatud on probleem mis ajas kaamera lolliks kui virtuaalse horisondi funktsioon omistati kas Fn või Preview nupu alla.
  7. Kaks muudatust abifailides

Nikon D7000 tarkvarauuendust v1.02 saab alla laadida Nikoni veebilehelt

Pildistame vee all. Eestis, mitte Egiptuses.
autor: Urmas Tartes

©Tekst ja fotod: Urmas Tartes
Loodusemees

Käes on meie aastaringi kõige veerohkem aeg – kevadised üleujutused pakuvad nii silmailu kui ka huvitavaid võimalusi pildistamiseks. Veerohkuse juures on paslik mõelda sellele, et väga palju põnevat ja pildistamist väärivat toimub ka vee all.

Allveepildistamisega seonduvad tavaliselt kaks märksõna – selge vesi ja priske pangaarve. Üsna levinud on arusaam, et Eestimaal on vaid üksikuid veekogusid, mille vesi on allveepildistamiseks piisavalt selge. Seevastu soojas ja kristallselges merevees võib korralikke tulemusi loota. See väide on üldjoontes tõsi. Aga Punases meres pildistatud korallid ei aita meil rääkida Eestimaa lompides, tiikides ja jõgedes toimuvast elust.

Teine paratamatus, mida allveepildistamisega seondub, on kallis varustus. Pühendunud allveepildistaja peab lisaks tavapärasele fotokoti sisule saama oma varustuse ka ohutult vee alla viia. Peegelkaamerat mahutav veekindel korpus on sama kallis, kui kaamera ise. Lisaks veel sukeldumiskursused ja -varustus.

Ometi on võimalik palju veealusest elust jäädvustada täiesti kättesaadava tehnikaga. Kompaktkaamera on tavaliselt kõigil ühel või teisel moel olemas. Kompaktkaameratele saab veekindla korpuse osta aga suhteliselt odava hinnaga. Enamikul kaameratootjatest on olemas lausa veekindlad kompaktkaamerad. Veealuse maailma avastamisega alustamiseks polegi palju rohkem vaja. Ei ole tarvis kohe akvalangiga vee alla ronida – piisab, kui käes olev kaamera kas kaldalt, sillalt või paadist vee alla pista. Paljudel juhtudel on väike kompaktkaamera ainus sobilik lahendus madalas vees või väikeses lombis tegutsemiseks.

Ka mul tekkis vajadus teha võtteid vee alt. Ostsin minagi enda kompaktkaamerale veekindla korpuse ja pean rahuldustundega ütlema, et investeering on ennast igati ära tasunud. Kõik pildid selle loo juures on tehtud kompaktkaameraga Canon Powershot G10, mis on pandud veekindlasse korpusse WP-DC28.

Vee all pildistamisel tuleb aga arvestada mitme teguriga, mis õhu käes pildistamisest oluliselt erinevad.

Vähe valgust

Vesi neelab tugevalt valgust. Kui tahame pildistada päikesevalguses, siis võime ära unustada hommikuse ja õhtuse aja. Vaid keskpäevane päike annab vette piisavalt valgust. Aga see on ühteaegu nii halb kui ka hea uudis. Keskpäevane aeg on tavaliselt selline, kui maapealsete objektide pildistaja peab liiga terava valguse tõttu millegi muuga tegutsema. Seega aitab allveepildistamine võimaluse kogu päev pildistamiseks ära kasutada.

Valgetasakaal on teistsugune

Vesi neelab valguse erinevaid lainepikkusi erinevalt. Kõige rohkem neeldub punane, seejärel oranž, siis kollane, roheline ja viimaks sinine spektriosa. See tähendab, et isegi veepinna läheduses on vette jõudnud valguse spektraalne koostis erinev sellest, mis õhu käes oleme harjunud nägema. Asja teeb keerulisemaks see, et tavaliselt on looduslikes veekogudes alati mitmesuguseid aineid ja hõljumit, mis valguse neeldumist mõjutab. Minu kogemus ütleb, et pole olemas kahte täpselt ühesuguse valguse neeldumisega veekogu. See tähendab, et vee all pildistamisel heade tulemuste saamiseks on kõige parem kasutada kaamerat, mis võimaldab salvestada RAW failiformaati. Siis saame valgetasakaalu hiljem arvutis korrigeerida.

Kasetüved üleujutatud Emajõe luhal. Pildil on näha, kuidas veepinna läheduses on kasetüvi valge, sügavamal asuv tüveosa aga pruunikas. Seda põhjustab valguse erinevate spektriosade neeldumine mõõdukalt sogases vees. Pilt on tehtud kummipaadist. Kuivõrd kevadine vesi oli hästi külm, siis hakkasid käed kiiresti külmetama. 6,1 mm, f/2,8, 1/50 s, ISO 400, paadist. Kerge müraeemaldus tarkvaraga Topaz DeNoise 5.

Vesi ei paista läbi

Eestis on äärmiselt vähe selliseid veekogusid, mille vee läbipaistvus ületaks meetri. See tähendab, et veealustest „maastikupiltidest“ võime reeglina vaid unistada. Juba paarikümne sentimeetri kaugusel hakkab kujutis oluliselt hägustuma. Seetõttu saame vee all pildistada vaid lähedal asuvaid objekte.

Kärnkonn. Pildil on hästi näha mitmesugust sodi, mis vees hõljub. Kaamerat tuleb liigutada hästi rahulikult, kuid vahel piisab ka väikesest liigutusest, et põhjast muda üles keerata. Exif andmetest sain teada, et konn oli kaamerast 10 cm kaugusel. 6,1 mm, f/4, 1/250 s, ISO 200, tiigi servast kaldalt küünitatud.

Teravustamine on keeruline.

Vaid käsipidi vee all pildistamine tähendab, et saame loota vaid kaamera autofookusele. Keeruliseks teeb pildistamise see, et kaamera suunamine nõuab harjutamist. Läbi veekihi vaadates näeme kaamerat ja pildistatavat objekti teise nurga all, sest me pole harjunud asju läbi vee vaatama. Siin ei aita muud, kui katsetada ja lõpuks hakkab välja tulema. Aga praaki läheb samuti palju pilte. Pole pääsu piltide hilisemast kärpimisest.

Vaatamata paljudele probleemidele on veealune pildistamine tore ja annab palju põnevaid tulemusi.

[100508ut072] Kärnkonna kudu. Selle pildi saamiseks pidin ronima põlvini külma vette. Saapad said vett täis, aga tänaseks on nii püksid kui saapad ammu kuivanud. 6,1 mm, f/4, 1/60s, ISO 200

Poku peegeldus. Mätastarn on vee alt pildistades hoopis teistsugune, kui maa peal oleme harjunud nägema. Poole pildi pinnast täidab tarnalehtede peegeldus veepinnalt. 6,1 mm, f/4, 1/60s, ISO 200

Vee all saab ka lilli pildistada. Vesiroosi pildistamiseks tuli kõõluda matkarajale ehitatud sillakesel. 6,1 mm, f/4, 1/400 s, ISO 80.

Fotokonkursi “Hea kodanik” võitjad selgunud
autor: Jevgenia Dotsenko

Žürii lemmik – foto pealkirjaga “Üks sajast tuhandest”

Eesti Kodanikuühiskonna Nädala ja Photopointi koostöös korraldatud fotokonkurss on jõudnud lõpule ning parimad selgunud. Kokku laekus konkursile 56 fotot. Osalenud pildid olid kõik head ja patriotismi süstivad, mis tegi ka konkurentsi äärmiselt tihedaks. Vaatamata sellele selgusid täna nii publiku kui ka žürii lemmik.

Konkurss toimus kahes voorus ning teise vooru pääsesid 10 kõrgema keskmise hindega pilti, mis läksid EKÜN`i Facebook`i leheküljele, kus kõik said valida enda lemmiku. Enim hääli kogus pilt pealkirjaga “Hea Lapselaps”, mille autor saab auhinnaks Pentax kompaktkaamera Optio LS1000. Žürii, kuhu kuulusid Photopointi ja EKÜN-i esindajad, valis enda lemmikuks foto “Üks sajast tuhandest”. Autor pärjatakse Crumpleri sülearvutikotiga.


Publiku lemmik – foto pealkirjaga “Hea lapselaps”

Ülejäänud finaalipääsejaid saavad väiksemaid auhindu Photopointilt. Täname kõiki osavõtu eest ja veel kord palju õnne võitjatele.
Kõikide võitjatega võetakse ühendust pärast pühi.