DJI Phantom 4 droon suudab sõita iseseisvalt ja vältida takistusi
autor: Lauri Veerde

s3-bg3-d8cb574a9960b2c0383b36f3dfa2ca42

Maailma juhtiv droonide valmistaja DJI tõi eile avalikkuse ette uue drooni nimega Phantom 4. See nelikkopter on tavakasutajale suunatud Phantom-seeria droonide kõige võimekam esindaja, senise Phantom 3 PRO täiustatud mudel. Kopteri korpus on muudetud aerodünaamilisemaks-agressiivsemaks, uus aku (ei ühildu P3 droonidega) ja tõhusamad mootorid lubavad pikemat, 28-minutilist lennuaega.

Kaamera ise on praktiliselt identne senisega. Peamisi muudatusi on kaks: objektiivi täiustatud optiline konstruktsioon parandab veidi pildikvaliteeti (eelkõige vähendab kromaatilist aberratsiooni) ja filmida saab nüüd 4K 30p ja 1080p 60p režiimidele lisaks ka kiire kaadrisagedusega 120 fps videot Full HD režiimis. 120 fps teeb võimalikuks sujuvate aegluubis kaadrite loomise järeltöötluses.

Uus on aga kaamera kinnitus ehk gimbal – see pole küll eemaldatav nagu paljud lootsid, kuid paistab tugevam ja DJI lubaduste kohaselt on senisest stabiilsem.

content_22

 

Uue Phantom 4 kõige olulisemaks omaduseks on aga Takistuste Tuvastamise Süsteem (ingl. k: Obstacle Sensing System). Drooni esiküljel oleva kahe optilise sensori abil luuakse nn sügavuskaart, mille abil teab Phantom 4 igal ajahetkel lennutrajektooril olevate objektide kaugust ning suudab iseseisvalt vastu võtta otsuseid juhul kui trajektoorile peaks midagi ette jääma.

Näiteks – kui objekt on piisavalt väike nii et sellest on võimalik mööda sõita, siis droon seda ka teeb. Kui on aga tegemist suurema objektiga nagu kalju või kortermaja sein, siis jääb droon lihtsalt ühe koha peale seisma ja ootab peremehe käsklusi. Selline takistuste tuvastamise süsteem aitab kindlasti vältida kokkupõrkeid, mis algajatel kerged tulema on.

Takistuste tuvastamise süsteemi puhul tuleb droonilennutajal meeles pidada seda, et kuna sensorid on ainult kaamera vaate suunas, siis tagurpidi ja külgedele lennates vältimissüsteem ei toimi.

 

Lisaks kokkupõrgete vältimisele avardavad esiküljel paiknevad sensorid ka võimalusi drooni automaatsemaks juhtimiseks. Kui senine Follow Me režiim võimaldas drooni panna jälgima juhtpulti käes hoidvat isikut, siis uue ActiveTrack režiimiga saab ühe ekraanilepuudutusega panna drooni jälgima ükskõik millist liikuvat objekti. DJI kirjutab, et drooni tarkvara on nö õppimisvõimeline ja suudab hoida objekti kaadris isegi, kui jälgitav siluett peaks vahepeal muutuma või kuidagipidi ebaloogiliselt pöörama/suunda muutma.

Väiksemaid täiustusi-edasiarendusi on Phantom 4 droonil veelgi. Need on sellised, mis artiklit lugedes eriti huvitavad-ägedad ei tundu, kuid mis drooniga lendamisel kindlasti positiivselt tunda annavad. Näiteks on Phantom 4 drooni alumisi sensoreid täiustatud, mistõttu peaks droon nüüd madalamal kõrgusel olema senisest tuntavalt stabiilsem. Veel oluline täiendus: kui seni oli Phantom 3-seeria droonidel 1 kompass ja 1 IMU (asendi/kiirendussensor), siis Phantom 4 droonil on neid mõlemat kaks. See peaks vähendama juhuseid, kus droon nö “hulluks läheb” ja suvalises suunas minema lendab (juhused, millest sotsiaalmeedias ikka juttu on olnud).

Tore on ka see, et DJI Phantom 4 tuleb (sarnaselt DJI Inspire 1 droonile) vahtplastist kandekohvris. Spetsiaalsed seljakotid on loomulikult kõige mugavamaks võimaluseks drooni kaasa võtta, kuid kindlasti on selline vahtplastist kohver paljudele abiks, seniks kuni finantsvõimekus spetsiaalse koti ostmiseks taastub.

 

DJI Phantom 4 on suur samm edasi tavakasutajale mõeldud kasutajasõbraliku drooni arenguteel. DJI on Phantom 4 juurest täiustanud just seda poolt, mis seni on olnud nii kasutajate kui ka DJI enese jaoks kõige probleemsem: droonide puruks kukkumine ja katkiste droonide parandamine.

Phantom 4 juures on nähtud palju vaeva selle nimel, et kalli raha eest ostetud droon jääks lennates terveks. Ainuüksi see juba on piisav argument, miks maksta Phantom 4 eest 400 eurot enam – purukskukkunud Gimbali vahetus umbes nii palju maksabki, pluss kuu-paar ootamist, sest parandusjärjekorrad DJI hoolduses on legendaarselt pikad…

DJI Phantom 4 drooni võib Photopointi ootama hakata alates aprilli algusest. Drooni ametlikuks soovituslikuks jaehinnaks Euroopas on DJI määranud 1599€.

 

DJI Phantom 4 tehnilised andmed võrreldes DJI Phantom 3 PRO drooniga

DJI Phantom 4 DJI Phantom 3 Professional
Videorežiim  UHD: 4096x2160p 24/25 fps
3840x2160p 24/25/30 fps
Full HD: 1920x1080p 24/25/30/48/50/60/120 fps
HD: 1280x720pp 24/25/30/48/50/60 fps
UHD: 4096x2160p 24/25 fps
3840x2160p 24/25/30 fps
Full HD: 1920x1080p 24/25/30/48/50/60 fps
HD: 1280x720pp 24/25/30/48/50/60 fps
Laadija võimsus 100W
Kaal (koos akuga) 1380g 1208g
Maksimaalne kiirus 20 m/s (Sport režiimis) 16 m/s (ATTI režiimis tuulevaikuse korral)
Maksimaalne tõusukiirus 6 m/s (ATTI režiimis tuulevaikuse korral) 5 m/s
Maksimaalne laskumiskiirus 4 m/s (ATTI režiimis tuulevaikuse korral) 3 m/s
Maksimaalne lennuaeg  Umb. 28 minutit (ideaaltingimustel) Umb. 23 minutit (ideaaltingimustel)
Stabiilsus (asendi muutumiskiirus) Kuni 8 meetrit sekundis (2m kõrgusel) Kuni 10 meetrit sekundis (2m kõrgusel)
Maksimaalne lennukõrgus 6000m
Soovituslik töökeskkonna temp.  0°C – 40°C
Gimbali kalle alla -90°, üles +30°
Kaamera sensor  Sony EXMOR 1/2.3″ 12,4 MP
Objektiiv 20mm (35mm ekv) fookuskaugusega f/2.8 avaga. Vaatenurk: 94°
ISO ulatus 100-3200 (video); 100-1600 (foto)
Elektroonilise katiku kiirus 8 sek – 1/8000 sek
Fotorežiimid לksikkaader
Sarivõte 3/5/7 kaadrit järjest
Automaatne särikahveldus 3 või 5 kaaadrit 0,7EV vahega
Time-Lapse režiim, HDR
SD-kaardid Micro SD – maksimaalse mahutavusega 64 GB. Vähemalt Class 10 või UHS-1 tähistusega
Juhtpuldi maks raadius (CE)  3500m (välistingimustes ilma segajateta)
Puldi aku 6000 mAh
Puldi töösagedus  2.400 GHz – 2.483 GHz
Drooni aku mahtuvus: 5350 mAh, 15.2 V, maks. laadimisvõimsus: 100W mahtuvus: 4480 mAh, 15.3 V, maks. laadimisvõimsus: 100W

 

Allikas: DJI